неделя, 21 октомври 2012 г.

Бързото хранене води до напълняване


Учените препоръчват да се храним заедно с близките си и без телефон или таблет на масата, за да ограничим условията за преяждане. СНИМКА: ТК
Хората, които ядат бързо,често трябва да си купуват по-голям размер дрехи. Рискът от напълняване се утроява за тези, които стават от масата чак когато усетят, че не могат да поемат нито залък повече. Тази комбинация е възможно най-лесният начин показанията на кантара под нас да се увеличават безконтролно според проучване, публикувано в Британския медицински журнал.

От историята и разкази на родените в първите следвоенни години знаем, че тогава хората са мислели как да си осигурят достатъчно храна и дебелите са били изключение. Със стабилизирането на икономиките, появата на евтини промишлени храни и заведенията за бързо хранене обаче проблем става именно фактът, че хората приемат повече калории, отколкото изразходват.

През последните 20-ина година стават рядкост семействата, които сядат да се хранят заедно, и това заедно със застояването пред телевизора и компютъра с часове променя още повече хранителните навици. И в крайна сметка допринася за епидемия от затлъстяване.
Механичното поглъщане на храната не само деформира възприятията и човек
неусетно се тъпче, но и създава зависимост от преяждане,  установиха японски учени.
Екипът на проф. Хироясу Исо от медицинския факултет на Осакския университет в продължение на три години изследвал доброволци. Но за разлика от много други проекти вторачването нямало за цел да документира какво ядат, а как го правят. Наблюдавали 2100 жени и 1100 мъже на възраст между 30 и 69 г.

Оказало се, че половината от мъжете не ставали от масата, докато не се почувстват попреяли. Изненадващо, жените се отличили дори като по-упорити - 58 на сто от тях не се отказвали, преди храната да им стигне "до горе".
За сметка на това обаче "прахосмукачките" сред нежния пол, които поемали порциите си със скоростта на машина, били доста по-малко, отколкото в мъжката група - 36 срещу 45%.

И само единият от двата фактора бил достатъчен за развалянето на фигурата. Но в комбинация увеличавали риска от затлъстяване и за двата пола.
Още по-катастрофалното е, че такъв стил на хранене има пристрастяващ ефект, смятат учените. Навиците, които допринасят за обезформянето ни, са много по-тясно свързани, отколкото си представяме. Ако се храним бавно, си даваме шанс да усетим засищането навреме. Благодарение на пораждащите се след 20-ина минути химически и хормонални сигнали чувството, че задоволяваме глада, достига до мозъка достатъчно време преди да започне преяждането, и той казва "стоп" на апетита, обяснява проф. Исо. Той поощрява използването на всеки трик, който би намалил оборотите на "прахосмукачката".

Най-елементарният е хапка да се сдъвква по много пъти. Но ако на някого му изглежда твърде досадно, може да забави  темпото, като вместо с обичайните прибори се храни с нетипични или размени ръцете  така, че да му е възможно най-трудно да използва ножа и вилицата.
Струва си да се опитаме да променим навиците си, това напълно зависи от нас, за разлика от генетичните причини за затлъстяването, срещу които в много случаи може да се чувстваме безсилни, съветва ученият.

Резултатите от изследването показват как масовият шаблон на хранене допринася за епидемията от затлъстяване, коментира Елизабет Уилсън от университета на Ню Саут Уейлс, която също работи над проблема, но в Австралия. Тя е инициатор на програма за окуражаване на добрите хранителни навици сред децата - да ядат бавно, многократно да сдъвкват хапките, да се хранят на масата с останалите членове на семейството, а не над лаптопа в леглото. Така ще получават контролирани порции според възрастта, а не огромни в израз на криворазбрана грижа.

Възстановете семейните вечери.

Трудно е семейството да се храни заедно на обяд. Но това е постижимо след работа и училище. Проучване на университета Корнел е установило, че когато се храним в група, от възпитание или неосъзнато, но компанията се опитва да спазва темпото на хранене на най-бавния. Освен това учените съветват да не взимаме мобилен телефон или таблет на масата. Първо е неучтиво и второ - разговорите и сърфирането пречат човек да усети точно колко храна е поел. Обикновено яде, докато не види дъното на чинията. А съвременните сервизи - от мода или в тон с поощряването на консуматорското общество, са правени като за великани и събират огромни количества. Известният американски проф. Браян Уонсинк препоръчва в бюлетина на университета

да се снабдим с чинии с диаметър до 20 сантиметра.

Ако когато отидете на гости на баба си или прабаба си, и ви се стори, че ви сервира основното в десертни чинии, то е, защото лека-полека вие сте започнали да използвате "подноси" по последна мода. При купите е дори още по-опасно, предупреждават експертът по психология на храненето. При чиниите все пак влияе само диаметърът, а съдовете, които имат и дълбочина, още по-коварно заблуждават окото. Някои купи събират дори 500 мл.

         Големите прибори за хранене също помагат да не усетим, че преяждаме. Когато се храним с по-малка лъжица, ние я поднасяме към устата си много повече пъти, което ни създава усещането, че сме яли много. При едрогабаритните е тъкмо обратното.
Уонсинк предупреждава и за друг неосъзнат риск. Ако обядът стои на масата - съдът с лазаня, купата с картофи, парчето сирене, си досипваме без мярка.

Препоръката е яденето да се оставя  на разстояниеот вас минимум 2 метра.

Според учения това е достатъчно да ни разколебае да станем за "допълнително".
Прибирайте сладките неща в шкафа, а буркана с бадеми дръжте на кухненския плот. Далече от очите, далече от сърцето - това е универсално правило, което важи и за храната, смята ученият.

         Ако оставите шоколадовото десертче на видно място, ще изядете първо него, при това между другото. Срещу преяждането може да се борите и с храна. Напълнете купата за лакомства със сурови ядки и плодове и при нужда да хапнете нещо вземете от тях. В началото е трудно да се свикне с новите правила, но за 2-3 седмици човек се приспособява и свиква, обяснява Уонсинк

сряда, 3 октомври 2012 г.

Ослабнете като не ядете пшенични продукти


Американския известен кардиолог Уилям Дейвис  обяснява как премахване на пшеница от нашето хранене може да попречи на складиране на мазнини.
Над 200 милиона американци консумират хранителни продукти, произведени от пшеница. В резултат на това над 100 милиона от тях изпитват някаква форма на неблагоприятно въздействие върху здравето, вариращи от дребни обриви и висока кръвна захар  и дебел корем който кардиолога  го нарича  о "пшеница кореми".
Той твърди, че  пшеницата която ядем е генно модифицирана и съдържат вредни съставки, които допринасят за наддаването на теглото и водят до други сериозни здравни проблеми. Едни от тези вещества са глиадин-подобните протеини, който действат като стимуланти на апетита. Когато глиадинът започва да се използва масово след 1980 година, дневният прием на калории скача до небето до 440 калории, твърди Дейвис.
“Глиадинът действа като опиат, но този опиат не води до облекчаване на болката, а само до пристрастяване и стимулиране на апетита." казва д-р Дейвис

Пациентите смъкнали между 8 и 10 килограма само за първия им месец без пшенични продукти. Кръвната захар се намалила, а обиколката на талията се стопила с 5 до 8 сантиметра още в първият месец – месец и половина.
Ето връзка към блога на д-р Дейвис : wheatbellyblog.com. Той има издадена книга "Пшеница корем" което е станалa бестселър в САЩ.
   В книгата си д-р Дейвис казва, че  две филии пълнозърнест пшеничен хляб има по-голямо въздействие върху кръвната захар отколкото бонбон на пръчка.Две филийки хляб се равнява на шест супени лъжици захар.
Доказано е, че пшеницата повишава кръвната захар екстравагантно, по-висока от почти всички други храни. Като кардиолог  той казва ,че има тясна връзка s яденeто на твърде много  пшеница и сърдечно-съдовите заболявания.

  Популярната в Сан Франциско диетоложкар Кейтлин е съставила информативен списък от 12 причини защо трябва да се премахне хлебна пшеница от диетата си, или поне значително намаляване на нейната консумация.
  Кейтлин се е възползвала от съветите  и ги споделя с клиентите си. Тя губи 176 кг  през 2001 г. и ги задържа вече в продължение на повече от 10 години.

Пълен списък  на вредите от пшеницата  Кейтлин прави в блога си :"Самоубиство със сандвич? 12 причини за прогонване на хляба"
  1. Амилопектинът А е нишесте в пшеницата, което предизвиква увеличаване на опасни частици LDL - формация, която е с ниска плътност и може да се запуши кръвоносните съдове. Диета с високо съдържание на въглехидрати като хляб, ще създаде твърде много малък плътен LDL.
  2.  Пшеница има глиадин, които е  като пристрастявщ опиат и стимулира апетита през целия ден , влошава способността ни да се кажем "не" за  храни с високо съдържание на въглехидрати. Това причинява  мания  към храната и непоносим глад.
  3. Генетични манипулации са били използвани през 1970 г. за създаване на висока доходност, къс и набит щам на пшеница, който създава селскостопанска Frankengrain. Тези промени  в растението променят аминокиселинния профил, което означава, че пшеница днес има напълно различно въздействие върху нашата деликатна храносмилателна система, отколкото зърната от началото на земеделските  времена.
  4. Потребление на жито стимулира излишък на женски полови хормони при мъжете, което намалява тестостерона, създавайки мъжки гърди и еректилна дисфункция.
  5. Амилопектинът А е нишесте пшеница, която създава  порочния кръг на дълбоко коремната мазнини корема и хормонен хаос. Допълнителните коремни мазнини правят възбуждащи химикали, които насърчават доминиране на естроген, което увеличава риска от рак при мъжете и жените.
  6. Пшеница се крие в повечето опаковани храни за стимулиране на апетита, за да ни накара да се върнем за още.
  7. След въвеждането на селскостопански продукти като пшеница, преди около 10,000 години, човешкото здраве намалява. Ранните земеделски народи показа признаци на кухини, нисък ръст, лоша лицева структура, и понижава костната плътност в сравнение с традиционните ловците-събирчи на  култури.
  8. Привидно питателен пшеничния зародиш и покълналата пшеница имат лектини, които са отрови, които хората запазват смилайки семената. Тези лектини да нанесат сериозни щети и дразнене в тънките черва с течение на времето.
  9. Пшеничен зародиш agglutinin в пшеничените ядки отключва тъмките  бариери на отдаване  от тънките черва на несмляна храна в кръвта, увеличаване на риска от автоимунни заболявания като MS, Lupus, Chrohn и Хашимото е заболяване на щитовидната жлеза.
  10. Фибрите  могат в изобилие да се получат от плодове, зеленчуци и ядки. Пшеницата и други зърнени храни може да предизвика запек.
  11. Потреблението на пшеница може да  попречи на производството на невротрансмитери като серотонин в тънките черва , създавайки депресия, гняв и безпокойство в много хора.
  12. Дългосрочно поглъщане на пшеница може да причини киселини в стомаха, защото храната ферментира и се разширява в стомаха. Тази несмляна храна избутва кисилина  в хранопровода. Пшеница също неутрализира важни храносмилателни ензими в стомаха, забавяне на процеса на асимилация, което създава повече дискомфорт.
От всичкопо малко е полезно !Така,че според мен ,трябва само да се ограничат пшеничените продукти ,а не съвсем да се спрат от консумация.
Хареса ми и философията на Кейтлин
 "Мисля, че хората трябва да се забавим за момент. Като се научим как да се намали стреса с прости техники, можем да бъдем нашите собствени лечители. С яденето в мир и дъвченето можем да слушаме този вътрешен глас, който ни казва до каква степен имаме нужда. С умно обучение за теглото може да получите резултати на лице по-бързо, отколкото безкрайно и умопомрачително кардио. Освен това упражненията никога не може да компенсират за хранене лошото качество на хране  и прекомерна храна.

Готвенето за себе си е начин да обичаш тялото си, а в замяна то ще те обича, като изхвърля това, което не е необходимо. Пазаруването на селскостопанските пазари е начин да се свържете с вашата храна и да се запознаете с  хора,  с които е израснала. Този свят е пълен с любов и нови приключения, които чакат да бъдат открити, ако ние сме отворени за обучение и отглеждане. Аз също мисля, че диетата трябва да бъде финно обработена преди  добавки са да са хвърлени в микс. Хранителните добавки не могат да помогнат, ако все още ядете стандартната американска храна  с преработени захари, брашно и гранясал растителни масла.